Tuesday, September 16, 2014

Selamat Hari Malaysia ke ~ 51

Salam sejahtera semua,

Hari ini 16 September 2014, kita, rakyat Malaysia menyambut Hari Malaysia yang ke 51 tahun. Alangkah bangganya kerana menjadi rakyat Malaysia yang berdaulat dan aman harmoni ini.

Hidup dalam masyarakat yang berbilang bangsa dan agama.. Berkongsi hampir segalanya... terutama dari segi makanan... janji halal. Saya sendiri gemarkan roti canai dan kueteow goreng yang pastinya bukan makanan orang Melayu suatu ketika dulu.

Seperti mana kegemaran anak didik berbangsa cina terhadap nasi lemak, saya juga gemar kepada tosei... capati.. adoiyyyaaa..

Saya teringat masa saya bersekolah rendah, saya bersekoah di SRK Gopeng. di Kopisan Gopeng. Satu kelas ada pelbagai kaum. Melayu, Cina, India, Benggali..  Cikgunya pun sama.. Kami dibesarkan sebagai satu bangsa iaitu bangsa Malaysia yang menagih ilmu untuk memajukan diri dan keluarga. Ingin sekali berkongsi bahawa budaya mengunjungi kawan-kawan masa musim perayaan dah lama wujud. Begitu juga berkongsi permainan tradisional masing-masing..

Sesungguhnya.. amat bertuah sekali rasanya mendiami bumi Malaysia ni. Asal saja kita semua pandai menjaga keamanan dan kesuciannya. Usah kita berpecah belah kerana "orang luar" sentiasa menunggu masa dan ketika kita lemah sahaja.Fikirkan kebahagian dan kemerdekaan generasi akan datang.

Saya berdoa semoga Malaysia akan menjadi negara maju di mata dunia tanpa meminggirkan nilai-nilai murni yang menjadi tonggak keharmonian kita semua. Amin.


2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...