Monday, April 6, 2009

Aku dan masa


1:40 tgh Ahad 5 April,

"Aku nak pakai api"
"nak cepat ke? okay, nanti aku cuba tanyakan kawan aku ni, pinjam dulu apinya"

"tapi kalau pegi TNB, kejap je dia sambung..."
"okay, esok aku pegi"

itu bait-bait kata yang disembangkan antara suami dan Pak Rashid, orang yang bertanggungjawab menyudahkan rumahku yg sedang diubahsuai.

"kita pegi lepas sekolah je. tak bestla curi masa kerja..."

3:15pm Isnin 6 April

"jangan lupa bawak toto yg nak dihantar dobi tu!"

"Puan, sila bayar RM210 untuk wang cagaran dan stem hasil RM10. Kita akan sambungkan api dalam masa tiga (3) hari bekerja."
"Stem hasil????????"
"Ya puan, puan boleh beli di Pejabat Pos sementara tu boleh saya drafkan suratnya dan bila puan kembali semula, puan dah boleh jelaskan bayaran cagarannya" manis senyuman adik petugas kaunter di TNB Manjung yang tertulis "Mazlin" di blazernya.

Bila "Mazlin" menyebut Pejabat Pos, maka terbayang aku akan kesesakan yang kerap berlaku di situ...di Pejabat Pos tu.... tapi bila mengenangkan nak settlekan hari ni jugak, aku dan suamipun redah juga ke situ.

Betul seperti sangkaanku:
no anda: 3885
no sekarang: 3853
alamak, satu kaunter aja yg bukak.. memang orang beriman aja yg sanggup tunggu...

"jom kita pegi Pejabat Pos lainlah..."

tiba di pejabat pos lain:

jika hendak membeli stem,
terus ke kaunter 1, 2, 3, 4
tanpa mengambil no. giliran.

Oh tak sampai 5 minit dah selesai!

4:05pm
Terus ke TNB.. menyerahkan stem hasil...
"Puan Nor....,ini surat cagarannya. okay sila bayar di kaunter 5. Jangan kunci pagar ye...."
Terima kasih dik.. sapaku dengan senyum yang meleret..

4:10pm
aku turun tangga TNB dengan membawa slip bayaran cagaran...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
moral of the story:
1. kena ambik tahu apa procedure terkini nak masukkan api kat rumah... kalau pemaju rumahku dah sediakan semua dokumen yang diperlukan oleh TNB, aku cuma kena sediakan stem hasil RM10 dan bayar RM210 sebab rumahku 2 tingkat.

2. Stem hasil kena beli kat pejabat pos. bukan di LHDN tau....

3. rancanglah apa yg anda nak buat hari tu, kalau boleh call dulu pihak yang kita nak berurusan dan rajin-rajinlah bertanya orang....

4. pejabat pos tu.... emm memanglah..... ... ....

20 comments:

  1. salam..
    sorry sebab dah lama x menjenguk kat blog akak...bz la...banyak sangat keje...
    hehehe...banyaknye urusan nak buat sebelum masuk api tu...ingatkan trus ke TNB je...hehehe...satu info yang berguna untuk org2 yang belum ade rumah lagi...nanti kalau nak masuk api umah baru leh terus wat revision kat blog akak...kot2 terlupe...hehehe...
    have a nice day kak....

    ReplyDelete
  2. lillies,
    memang keje cikgu ni sibuk memanjang. akakpun sama, saja buat n3 ni utk kongsi dgn kengkawan. have a nice day lillies.

    ReplyDelete
  3. walaweiii sis...
    bz nyerrrr....rileks kak..
    tarek napazz..hehe..
    stem hasil boleh bli kat PO ye..ingatkan dlu kat LHDN je..hmm..
    thanx 4 da info..
    beselah kak PO kat sini pon sama..org yg dtg berpuluh2 tp kaunter yg bukak 1..apolah..
    bad service..
    btw,chaiyokkkk!!
    :p

    ReplyDelete
  4. Fuh... chayuk2 K.lin...
    Nanti2, bila umah dah siap, ilang rasa semua penat lelah tu K.lin...

    Eden dulu, preggy2 pun, gagah pi basuh umah tgh2 malam..kul 2~3 pg baghu abih...

    :)

    ReplyDelete
  5. ehehe..mesti penat seharian nie kan..takpe dugaan tu..pasnie leh duduk umah tu dgn aman dan tenang

    ReplyDelete
  6. kesiannyer..trkejar kesana kemari.apa nk buat kan kak...hidup nak selesa kena ada sket pengorbanan..:)

    ReplyDelete
  7. setuju sangat tang pengorbanan tu...
    korban masa...
    korban tenaga...
    korban wang...
    tak perlu bersungut lagi...JUST GO AHEAD...

    ReplyDelete
  8. Man,
    jgn buat malu orang kg ek skrg ni nak beli setem hasil pegi pejabat pos tau...

    nak nikah kena jumpa tok kadi.. bukan jumpa tukang cat tau....

    ReplyDelete
  9. tc,
    gigih sungguh gitew.

    semangat tengah membara...

    harus dibayar dengan ayam bakar...

    ReplyDelete
  10. yan,
    sebenornya udah tido-tido kat situ. tak sabor-sabor..

    ReplyDelete
  11. Ell,
    betul tu. nak senang mesti berkorban kan? Hidup ell!

    ReplyDelete
  12. elmariachi,
    sama pulak el... sorang ladyell, sorang elmariachi...

    semoga pengorbanan dibalas dengan baik....

    ReplyDelete
  13. Salam kak,
    Tak lama lagi pndah rumah baru ye... :)

    ReplyDelete
  14. Salam Amirul,
    insyaAllah. dah lama rumah tu terbengkalai. so memang tak sabar...

    ReplyDelete
  15. tak sabar nak tengok umah baru ko... mesti cantik.. aku ari tue semua buat sorang2 je gie sana sini situ... penat woooo....

    ReplyDelete
  16. siti_m,
    kalau ada teman, mesti seronok... dan tak de rasa penat ...

    ReplyDelete
  17. wooo tok kadi ye kak??aiyoo..
    naseb baek tak jumpa TC (tukang cat)..tp ingatkan nak pi jumpa TC (tukang cerita)..harhar..
    mampuih daku tak lulus bab munakahat klu dok jumpa ustazah tukang cerita nih..hahaha..

    ReplyDelete
  18. Man,
    buat apa jumpa tukang cat atau tukang cerita, jumpa pak mertua terus...

    ReplyDelete
  19. Salam kak Lin...

    Huaaa..bestnya rumah baru...Saya punya rumah lambat lagi nak siap..


    Saya pun lama tak menjenguk ke sini..tak sempat..Alhamdulillah sihat2 saja saya dan keluarga..Harap2 kak lin pun begitu juga ye

    ReplyDelete
  20. salam tirana,
    terima kasih sudi datang kembali...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...