Tuesday, July 22, 2008

Elak Berkongsi Masalah Peribadi Dengan Rakan Berlainan Jantina

Sabda baginda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Awaslah kamu berkawan dengan teman yang jahat, nanti kamu jadi jahat." (HR Ibnu Asakir). Tegasnya, kawan itu sangat berpengaruh. Setiap orang perlu prihatin dengan kesan pengaruh kawan. Sebenarnya Islam tidak pernah melarang kita berkawan, bahkan menjadi orang yang sombong bukan anjuran Islam. Kawan bukan sahaja dapat melegakan jiwa dan perasaan, bahkan menjadikan kita matang dan lebih bertanggungjawab.

Aku tertarik dengan artikel yang aku baca kat satu majalah ni. Bila dibaca bolehla aku berkongsi dengan semua. Dalam berkawan kita perlu berhati-hati memilih kawan. Kawan yang baik dapat sama-sama membimbing kita ke arah adab-adab yang mulia dan mendekati agama. Kawan yang sebenar ialah kawan yang menegur kita bila terpesong dan sedia ditegur bila dia melakukan kesilapan. Tegasnya kawan yang baik ialah kawan yang membawa kita ke syurga.

Namun begitu kita dalam sesetengah situasi kita perlu pandai mencari kawan yang boleh kita kongsi masalah atau merujuk masalah kita. Seelok-eloknya biarlah kita berkongsi masalah dengan rakan yang sama jantina supaya niat yang baik itu tidak akan dipesongkan oleh syaitan laknatullah.

Diringkaskan...Antara sebab-sebabnya kita perlu menjauhi berkongsi masalah dengan berlainan jantina ialah:
1-Dekat
2-Mudah
3-Kemesraan
4-Bergantung
5-Selalu bersama
6-Persamaan


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...