Thursday, June 18, 2009

Selamba....

Zaman aku kecik-kecik dulu kalau sebut pasal kubur... jangankan nak pergi ke kawasan tanah perkuburan, nak lalu kat situpun ... menggerunkan. Aku masih ingat lagi zaman persekolahan, pergi sekolah naik bas mesti lalu kat kawasan jirat cina. Bila bas tu lalu kat situ, aku pejam mata serapat-rapatnya. Nak bernafaspun terasa tersangkut-sangkut. Punyalah takut. Terasa macam ada je han$# tu menjeling atau duduk sebelahku. Padahal mana ada...... lebih-lebih lagi waktu siang hari.

Aku selalu ikut arwah opah menziarah kubur bila time raya je. Itupun beramai-ramai dengan kakak dan sepupu sepipit. Biasanya kami bertolak-tolakan nak jalan seiring dengan opah, tak nak jalan di belakang, takut!!!!!

Namun sekarang bila aku bawak warisku menziarah kubur, memang selamba aja anak-anakku... tanpa rasa takut... Siap boleh duduk lagi.



Izham kat pusara nenek (Bonda suami)

Masa arwah mak mertua meninggal, dengan selamba je jengok-jengok kat dalam liang lahat. Agaknya bebudak zaman sekarang dah biasa duk kat bandar.... tak pernah rasa takut...




Sampai sekarangpun kalau aku ke tempat itu, aku masih terasa seperti ada saja yang memerhati... padahal suatu hari nanti ke situ jua akhirnya....

6 comments:

  1. yer orang dulu2, mak atau nenek kita jarang bawak budak2 masuk kubur baca yassin atau sebagainya...

    agaknya amalan "takut kena sampuk" yang kita jadi takut.. saya setuju sangat sebab saya pun ada perasaan macam tu dulu...

    tp zaman kita, anak2 mmg kita amalkan ikut ke kubur supaya mereka tak kekok dan boleh beramal tuk kematian kita kelak.. aminnn

    ReplyDelete
  2. Zaman dah berubah dah.. Kita dulu diajar takut pada macam2..Budak sekarang berani tak bertempat..hehehe

    ReplyDelete
  3. sy juga sudah tidak takut...
    kerana rumah ku itu depan kubur...

    ada tahu di mana?
    :)

    ReplyDelete
  4. budak skrg kak..
    ku jugak budak skrg..
    brgkali akak kena citer bab2 hantu kat depa kasi gerun skit..haha..

    klu siang saya tak takut tp bila tiba malam terbayang wajah penangal,kebayan n jembalang atas pokok dahan berjuntai..
    hehehee..
    larikkk....
    hahaaa

    ReplyDelete
  5. masa saya kecik dulu rumah saya kat kampung depannya jirat cina...ada pokok durian lak dua tiga pokok...malam malam kul 1 pun selamba dek jer gi suluh durian kat situ...

    ReplyDelete
  6. Buetul apa yg akak tulis ni...anyway...alfatihah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...