Monday, April 20, 2009

Hari Isnin yang cuti

Seronok jadi rakyat negeri Perak kerana dengan jatuhnya hari keputeraan Sultan Perak semalam, maka hari ini Isnin, bercutilah kami...



Bila cuti dah masuk hari yang ketiga, maka bersantai-santailah kami adanya.... Baru je balik dari bermandi-manda kat Teluk Batik, balik rumah dah penat.

Namun hari ni nak buat n3 resepi sambal petai dengan ikan bilis. Haa, yg ini gerenti si ONEZ boleh makan sebab tarak udang....



bahan-bahan:

  • ikan bilis
  • petai
  • bawang kecil, bawang putih, cili kering ~ semua blend
  • bawang besar ~ potong bulat
  • minyak utk menumis, garam, gula dan air asam jawa.

Cara masak:

  1. panaskan minyak dan gorengkan ikan bilis ~ jangan garing sangat nanti keras pulak ikan bilis tu.
  2. toskan dulu ikan bilis yang telah digoreng tu, gunakan minyak yang sama untuk menumis bawang kecil, bawang putih dan cili kering. Tumis hingga naik minyaknya... masukkan petai, garam dan air asam jawa... nak letak gula utk ganti pak aji...
  3. last sekali, masukkan ikan bilis goreng tadi dan bawang besar dan kacau sebati...
  4. boleh dihidangkan dengan nasi panas or roti...

19 comments:

  1. apakah ertinya makanan yg sedap begini kepada...
    orang sakit
    GIGI...
    selamat bercuti yong......
    teman berkerja dikala orang cuti
    teman berkerja dikala orang lain berkerja...
    bila cuti
    .....

    ReplyDelete
  2. jinggo,
    sakit gigi bagi orang lelaki adalah sakit yang paling sakit pernah dirasai. bg ibu spt saya, apalah sangat sakit gigi jika dibandingkan dengan sakit ketika melahirkan...

    makanan yang sedap tu hanya untuk orang yang tak sakit gigi atau orang yang nak melahirkan...

    orang sihat saja yang boleh makan sambal petai tu...

    ReplyDelete
  3. Ya Allah Kak Hazlin..sambey potai! Sodopnya..tq kerana berkongsi resipi..

    Selamat bercuti

    ReplyDelete
  4. Buek podeh-podeh, baru Rao. Kono pulo potai Biduor, huh pak ai..

    ReplyDelete
  5. isnin cuti?
    sempena besday sesape ke ??
    lalala~

    ReplyDelete
  6. adoiiii..
    sodapppnyeee....
    tapi para tandas2 bersedia la ye baunye..
    hehe...
    slamat bercuti..
    :p

    ReplyDelete
  7. malas nak komen panjang2... santapan mata ni mmg menyakitkan hati melihatnyaaaa...kuikuikui... zoooommmmmmmm pi pasar beli petai dan udang galah gitu... masak sndiri pueh hati... hehehe... apapun resepi akak ni mmg mmbuka seleraaaa owg jer.... best! taruk resepi minang la pulakkkk yer...

    ReplyDelete
  8. sambal petai...story no use...tapi mak saya buat kuah dia pucat sket...ehehehe...

    ReplyDelete
  9. makan dgn nasi panas, telur goreng atau ikan kering... dua tiga kali boleh bertambah nasi.. kan kak lin.. kann kannn

    ReplyDelete
  10. Selamat pagi cikgu...
    Sori, lama anak murid ni tak tanya khabar cikgu. Aapa2 pun, anak2 murid mana boleh lupa cikgu...

    he he he.... nak lupakan sakit perut ni...

    ReplyDelete
  11. Ida,
    tak boleh selalu buat sebab.. bil air akan naik... bau koncing!

    ReplyDelete
  12. Cikgu Nazeri,
    iko potei ulu geruntum..

    ReplyDelete
  13. joe,
    thankx for coming..
    cuti sebab birthday sultan Azlan.

    ReplyDelete
  14. Man,
    bau pun, baulah! janji makan sodop!

    ReplyDelete
  15. kabussenja,
    memang masak sendiri baru sedap!

    ReplyDelete
  16. Elmariachi,
    salah satu menu yang paling istimewa yang akak suka.

    ReplyDelete
  17. Lily,
    menambahkan jumlah air liur.. hehehe

    ReplyDelete
  18. mmm...sedap nampaknya but too bad...both me and hubby tak dpt makan petai coz panas. and my hubby tak suka bau dia. Tapi tak pe lah...I bole cuba resepi ni tapi tak perlu taruh petai kan...i remember nasi lemak daun pisang now....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...