Tuesday, November 30, 2010

WARISKAN mereka dengan HARTA

Salam sejahtera semua,


Jangan wariskan kemiskinan kepada anak-anak. Ini adalah anjuran Rasulullah SAW.

Seorang sahabat nabi yang sedang sakit, Sa'ad bin Abi Waqash pernah meminta kepada nabi untuk menyedekahkan sebahagian hartanya sedangkan beliau masih memiliki seorang anak perempuan.
Lalu nabi menasihati Sa'ad dengan berkata:
"Sesungguhnya kamu meninggalkan ahli warismu itu dalam keadaan kaya, lebih baik daripada kamu meninggalkan dia dalam keadaan miskin meminta-minta kepada orang lain." [Sahih Bukhari]

Sungguhpun begitu, janganlah sekadar berfikir dan berusaha mewariskan harta kekayaan sahaja kepada mereka; sebaliknya imbanglah ia dengan didikan  agama yang mantap...


6 comments:

  1. ye saye setuju...
    tp camne nk kaya?
    masih mencari jln nk kaya..
    hehe..
    insyaAllah amin...

    ReplyDelete
  2. hazlin harta kekayaan tak akan bermakna jika kasih sayang antara saudara atau suami isteri dan anak terabai.....

    ReplyDelete
  3. man

    nak kaya?? p kedai tu, beli lah KAYA..haha ok??

    ReplyDelete
  4. man, senang je nak kaya..
    simpan duit dan gunakan secara berhemah..

    ReplyDelete
  5. liz,
    kasih sayang juga harta...
    apa2pun biar bersederhana

    ReplyDelete
  6. imanshah,
    ermmm kaya sapu kat roti..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...