Saturday, November 20, 2010

Telaga atau perigi atau sumur

Salam sejahtera...

mungkin ramai di kalangan generasi sekarang yang tidak pernah melihat telaga atau perigi..

telaga masih lagi merupakan sumber air utama (selain daripada sungai) bagi kegunaan harian 20 tahun dulu... terpaksa menimba bagi mendapatkan air. Air adalah air mata air yang sangat jernih dan tidak berbau.

...dan hingga ke hari ini, telaga itu masih digunapakai oleh emakku di kg... banyak sangat kenangan telaga ini... emak sengaja tidak mahu "menutup" nya kerana bila terputus bekalan air, telaga ini sangat memainkan peranannya. Ramai yg menumpang mandi dan membasuh dan digunakan airnya untuk memasak...

kepada yang tidak pernah melihat telaga, inilah rupanya... sengaja tidak diberus lumut yang hinggap disekeliling telaga bagi mengekalkan "keindahannya"...

***teringat pepatah melayu "perigi mencari timba"


8 comments:

  1. salam...

    masih ada lagi telaga ni di kelantan..terutama di luar bandar...

    ReplyDelete
  2. sekamar rindu,
    mandi air telaga menyejukkan...

    ReplyDelete
  3. yup! air perigi sangat sejuk...

    ReplyDelete
  4. amirul,
    kalau mandi waktu tengahari.. ermm..erm...

    ReplyDelete
  5. Masya Allah...congrats for conserving this perigi until now. Dah kira masuk dlm kwsn rumah lah tu Kak Lin? I tengok seperti di dalam laundry room?

    Rosma tak pernah lagi mandi air perigi...

    ReplyDelete
  6. lamanya dah tak mandi air telaga..
    kat kg 4o rantai rumah opah sedara dah xde telaga.. huhuuu.. tinggal kenagan je lah, mandi kat perigi yg dikelilingi pelepah kelapa/// ;)

    ReplyDelete
  7. UmmiRosma,
    memang sayang nak "hapuskan" telaga ni..

    ReplyDelete
  8. kak yong,
    mandi air telaga... besttt

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...