Sunday, November 15, 2009

khas buat kalian berdua...


Alhamdulillah tercapai jugak hajat....
Maka inilah hasilnya, bubur pedas yang telah berzaman-zaman aku tak makan...
Terima kasih banyak-banyak buat along @ terompah-biru.blogspot.com.....di bumi kenyalang yang begitu prihatin mengirimkan rempah ni jauh dari sarawak... terima kasih banyak-banyak..

Juga n3 ni ditujukan khas untuk blogger nun jauh di brunei..UmmiRosma.....
bubur pedas akak ni lain dr yg ummirosma punya... tp masih guna rempah yg sama...

so, sesiapa yg nak cuba resepi ni... meh kita tengok apa yang patut ...




Bahan yang akak guna:
- pisang muda (guna pisang emas)
- keledek
- ubi kentang
- rempah bubur pedas (yg saya dapat drp. along)
- serai
- santan kelapa
- sotong (sebagai perencah atau ikan bilispun boleh)




Cara nak masak:
1. keledek, pisang muda dan kentang dipotong dadu dibersihkan..
2. serai dan ikan bilis tu ditumbuk (tak perlu hancur.. kata org rawa.. ombar-ombar jo)
3. masukkan santan, keledek, pisang muda dan kentang serta serai dan ikan bilis dalam periuk dan masak..
4. jangan lupa sotong tadi di potong kecil..
5. dah mendidih masukkan garam secukup rasa..


bubur pedas ni tak pedas pun. kami selalu makan bila bulan puasa...
nampaknya anak aku si nurul.. suka sangat..
setengah periuk dia punya...

belum cuba belum tahu....

4 comments:

  1. amboi..ni yg buat perut rasa lapar ni...nak sikit boleh:)

    ReplyDelete
  2. salam ziarah... tengok pun dah tahu mesti sedap punya.

    ReplyDelete
  3. ooo...versi akak mcm ni....nak cubalah jugak...tp rempah dah tinggal setengah kotak leee....kena cari lagi ni...

    Nampak sedap...mmm......mmm....

    ReplyDelete
  4. wahh... tercapai jua akhirnya hajat dihati tu :D seronok dengar Kak Lin suka hehe...

    Resipi Kak Lin nie berbeza sangat dgn resipi yg emak biasa buat.. terasa-rasa di anak tekak nie bagaimane la agak2 rasanya tu.. nanti nak share dgn emak resipi nie, interesting ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...