Tuesday, June 9, 2009

Cuti-cuti.....kenduri kawin...



Cuti sekolah kali ni ramai sangat yang naik pelamin. Sepanjang 3 kali Sabtu dan Ahad, ada saja jemputan yang harus dipenuhi. Setiap kali hujung minggu memang tak berasapla dapur. Mungkin cuti kali ni paling tepat untuk mengadakan kenduri kahwin.. cuti bulan Ogos nanti, dah bulan puasa.. tak kan nak buat kenduri bulan puasa pulak.. macam tak sesuai...

Aku sempat juga hadir ke majlis kenduri Asmar Effendy anak sepupu (Kak Lela) di Gopeng. Hujung cuti nantipun banyak lagi jemputan yang menunggu...

Entah kenapa tidak sempat nak snap gambor,.. mungkin terlalu asyik berbicara merapatkan silaturrahim sesama sanak saudara. Aku merasakan pabila adanya majlis seperti itu, perkara paling utama ialah berpeluang berjumpa dengan ahli keluarga yang lama terpisah... maklum saja masing-masing sibuk bekerja dan menguruskan hal ehwal keluarga.

Bila sesekali berjumpa, macam-macam yang nak diborakkan. Dalam usia dah menjangkau 40an ni apa lagi yang perlu di chit chatkan..

.. dah besar anak kau...
..wah tingginya ... dah kalah bapaknya...
..dah ada anak dara..

..anak yang sulung tu sekolah dimana?...
..cepatnya kau dapat menantu?...
..tak ndak tambah ahli keluarga lagi ke?...
.. eh! macam kenallah... siapa ek?...
..lamanya tak jumpa.. semuanya bertambah sihat...
..ingat tak zaman kita dolu-dolu?..

Antara ayat-ayat cinta yang kerap bermain di bibir sanak saudara pabila bersua...
Menggamit memori silam..
dan paling penting, warisku dapat kenal suku sakatnya... tahu siapa pak/mak sedara, kenal sepupu sepipit... kenal atuk/nenek/opah... aku juga dapat merasakan betapa ramainya saudara maraku.. kalau kenduri tak payah jemput orang lain.. kami je dah penuh rumah...

6 comments:

  1. kak lin..

    anak-anak kita semakin membesar..kita pulak semakin tua..hehehe

    ReplyDelete
  2. Salam......

    Walaweiiiiiiii keluarga besau nih Kak Lin nih!!!!

    Banyak kenduri betui skank Kak oi!!!! kekadang dah tak tau nak pergi yg mana dulu heheheheh

    ReplyDelete
  3. syok pergi kenduri org.. letih rasonye kalau kita yg jd tuan rumahnya..hee..hee..

    ReplyDelete
  4. memang seronok pegi keje kawen ujung minggu pasai tak payah masak..
    hehee..
    save baget..makan pree..
    huahahahhahaaa..

    ReplyDelete
  5. Salam,
    sy jg sdg menjejaki waris..

    "Aku anak Minang"

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...