Sunday, November 30, 2008

Permainan anak-anak zaman sekarang

Sepanjang cuti ni pasti anak-anak bercuti sakan. Kalau diisi dengan aktiviti yang mendatangkan faedah memang sangat baik. Namun ada masanya mereka nak juga melepaskan tension belajar dengan bermain. Tapi aku perhatikan sekarang ni anak-anak ramai yg habiskan masa ke cc dan yg berada bolehlah beli psp atau ps dan mainlah sepuasnya kat rumah. Kalau tak pun mereka habiskan masa tengok tv.





Anak aku ni br 5 tahun. Tapi memang bab benda-benda ni dia lg pandai dr aku. Takut jugak jd spoil nanti. Tp aku tak ajar dia benda mewah ni. Biar dia ingat bukan senang nak senang.




Sekadar beli yg termampu dan diperingkat usianya... bolehlah... kalau mgadap itu je... apapun tak jadi.

Tapi bezanya dengan aku dulu, main congkak je. Itupun korek tanah buat lubang dan guna biji getah je yg dikutip kat belakang rumah opah aku. Bila petang pegi mengambat kambing dan ayam masuk reban. Maghrib semuanya memerap kat rumah..mengaji. Bebudak sekarang??????
Itulah bezanya dulu dan sekarang...

4 comments:

  1. sy igt untie beli sony psp yg original..

    nak dekat 1k uih..

    ReplyDelete
  2. Luth,
    bukan tak mampu, tp tak ndak manjakan anak-anak dgn benda mewah. Sekurang-kurangnya biar mereka usaha sendiri dan sedar pelajaran lebih penting..

    ReplyDelete
  3. Uiii...eden pun ingatkan k.lin beli psp ori...
    kaya tuh...
    huhuuu....lama dah eden ngidam menda ni...
    tapi, tak mampu...
    byk lagik benda2 penting nk kena pk....

    ReplyDelete
  4. nurul,
    tu la. sori la den nak boli yg psp tu...lobih baik den boli golang bosar. mengholip lip lip..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...