Sunday, November 30, 2008

Mee Kari


Resepi hari ini. Anak-anak dan suami memang suka makan mee kari. Banyak versi resepi yg ada. Tp ini resepi versi minangrawa...

Bahan kuah:
* rempah kari ikan + daging
* rempah penumis (bunga lawang, kulit ky manis + buah pelaga)
* bwg kecil, bwg putih, sedikit lengkuas
* serai
* ikan bilis diblend
* ayam, kerang, udang
* santan

Bahan mee + hiasan
* mee kuning
* taugeh, sawi, daun bawang
* tauhu, fish cake ~ goreng dulu.
* bawang goreng
* limau kasturi
* telur tebus

Cara buat:
* tumis rempah penumis dengan bawang dan ikan bilis sehingga naik bau dan terbit minyak.
then masukkan rempah kari. Masukkan air dulu then barulah masukkan santan. Santan tak perlu terlalu pekat.
* agak dah mendidih, masukkan ayam. (Udang dan kerang perlu direbus asing supaya manis udang tak hilang.
* masukkan udang dan kerang hingga mendidih, bubuhla garam, sedikit gula...
(kacau kuah selalu sepaya tak pecah minyak)

kuah dah siap, boleh makan dengan mee dan lain-lain tu... yummy

10 comments:

  1. sekali sekala kl mkn mee kari memang syok..lagi2 musim hujan nie.

    ReplyDelete
  2. shafa,
    makan nasi je pun boring juga kan?

    ReplyDelete
  3. kak,boleh gak kn kalau kite wat mee kari nih cam masak kari daging biasa je tuh.pastu tmbh je mee.

    ReplyDelete
  4. ell,
    boleh jugak kalau kuah kari tu tak pekat sangat...

    ReplyDelete
  5. kak lin mmg terkenal dgn mee karinye.. lama dah tak rasa ni..

    ReplyDelete
  6. azreen,
    nanti buka skul kita buat okay...

    ReplyDelete
  7. Erm best nya mkn kari ngn nasi putih panas2... yum2..

    ReplyDelete
  8. NedDy,
    kari daging ke kambing ke ayam ke?

    ReplyDelete
  9. ermm ske kari ayam..tp sesekali neddy ske gak kari kambing..hehe..

    ReplyDelete
  10. kari kambing????
    memang sedap. tp tak boleh selalu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...