Tuesday, June 7, 2016

Coretan tarawih 1 ramadhan 1437hijrah

Salam sejahtera dan ramadhan kareem..

Alhamdulillah.. selesai berpuasa 1 ramadhan hari ini. Bersyukur dapat memulakan ramadhan bersama bonda tercinta di kampung. Kebetulan cuti sekolah masih berbaki seminggu dan berpeluang berpuasa dan bertarawih di kampung. Sepanjang hidup selama 48 tahun, jarang sekali dapat solat tarawih berjemaah... di masjid di kg gunung mesah hilir gopeng. Tak jauh manapun... sebelah rumah je masjidnya. Masa belajar di mrsm kuantan dulu.. sebulan ramadhan berada di asrama. Maka dewan sekolah lah dijadiikan tempat solat. Sehinggalah berkahwin dan beranak pinak. Tuntutan menjaga anak kecil di rumah... menjadikan saya lebih selesa bersolat tarawih di rumah saja.

Tetapi sejak anak2 menginjak dewasa, peluang untuk berjemaah di masjid dan surau jarang untuk ditolak. Alhamdulillah saya dapat menunaikan dua malam pertama ramadhan. Terkejut dengan bacaan imam yang agak laju.. malam pertama saya sempat habiskan 12 rakaat sahaja. Tiba2 perut sakit memulas.. hehe.. saya bergegas balik ke rumah dan saya sudahkan rakaat seterusnya di rumah saja. Saya terkenang masa zaman belajar dulu... memang solatnya 20 rakaat. Bacaan imam memang sederhana.. tak laju dan selesa makmum mengikutnya. Lagipun masa tu muda lagi dan selepas tarawih.. kami sempat bertadarus sehingga tengah malam.

Malam ini dah faham dengan lenggok bacaan imam maka saya lebih selesa. Dapat menyudahkan solat 20 rakaat dan 3 witir. Agak sejuk kerana hujan petang tadi.. tp jemaah tak ramai seperti semalam.

Mungkin lain imam lain style nya.. apa2pun semoga kita semua dapat meningkatkan amalan baik di bulan ramadhan ini. Berusaha untuk merebut ganjaran pahala yang banyak dan dalam masa yang sama cuba untuk terus istiqomah sampai bila2.

Selamat berpuasa buat semua umat islam di serata dunia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...