Wednesday, June 12, 2013

Kerapu masak stim

Salam sejahtera semua..

Hari ni rasa teringin nak postkan menu ikan kerapu masak stim. Tapi kepala kerapu je sebab badannya saya buat masak masam manis..

Sebenarnya saya dah lama teringin nak makan ikan stim. Kalau pergi makan kat luar, suami saya suka ikan masam manis.. Tak best la kalau hanya saya je yg makan ikan stim, yang lain tengok je.

Akhirnya saya masak sedikit.. ambil bahagian kepala je... Nasib badan la kannnn...

 ni baru stim 3 minit...
sekejap je sebab ikannya ciput je..


ni.. saya stim 2 minit lagi selepas saya curahkan kuahnya supaya menyerap dalam ikan...

maka tercapailah hajat saya nak makan ikan stim... Alhamdulillah..

Resepinya:
       BAHAN A:
  • 1 kepala ikan kerapu (saya guna kerapu laut, bkan yang bela tau...) - lumurkan sedikit garam.
  • sejambak salad/kobis panjang
      BAHAN B  untuk kuahnya:
  •  bawang merah / bawang putih / halia / cili merah / cili padi / serai - dihiris
  • karot / batang saderi / daun ketumbar
  • serbuk lada hitam
  • serbuk tom yam putih
  • air asam jawa (gunakan air suam)
  • garam / gula
Cara masak:
  1. Kukus bahan A selama 3 minit.
  2. Dalam kuali, tumiskan  bawang merah / bawang putih / halia / cili merah / cili padi / serai hingga naik bau.
  3. masukkan serbuk tom yam putih dan masukkan setengah cawan air.
  4. Agak mendidih, masukkan garam,  gula, serbuk lada hitam sehingga sesedap rasa.
  5. Tutup api dan masukkan perahan asam jawa. (saya cuba kurangkan penggunaan cuka dalam masakan saya)
  6.  Akhir sekali curahkan Bahan B yang telah masak tadi ke dalam bekas yang berisi kepala ikan tadi.
  7. Kukuskan lagi 2 minit dan boleh angkat...

Selamat menjamu selera...

2 comments:

  1. Sedap... kakak suka stim fish tak kiralah kadang ikan kembung pun kakak stim juga..

    ReplyDelete
  2. kakzakie.. stim tu baik utk kesihatan.. tp kena kurangkan nasinya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...