Tuesday, January 31, 2012

Aku, kolej dan pendidikan sivik

Salam sejahtera semua

Ermmm... pagi-pagi hari di bilik guru..
aku belek-belek dulu surat khabar yang ada di atas meja ..
mencari sesuatu yang boleh kujadikan bahan untuk mengajar hari esok.
Sehelai satu persatu ku selak..
namun tiada satu yang menggamit hati melainkan gambar seorang penyanyi terkenal negara yang kulihat makin berisi penampilannya. Berbadan duakah dia?

Aku terus memerhati dan mencari-cari..
"buang masa je" berdetik di hati..

aku lantas bangun menuju meja kerjaku.
meja usang yang terus setia bersamaku sejak lebih sedekad lalu...
terus membuka gajet kesayanganku...
"ahhhuarghh...."
hai, pagi-pagi lagi aku dah menguap...
kelas hari ini hanya bermula jam 2.30 petang... ada lebih kurang  5 jam lagi..

"tengok buku sivik la..."
sejak berkhidmat selama hampir 19 tahun, tak pernah aku mengajar subjek ini... walau dalam proses pengajaran dan pembelajaranku, sering aku menyelitkan nilai-nilai murni bagi mengusik sedikit emosi pelajarku...

pendidikan sepanjang hayat...
macam membosankan..
tapi aku boleh je suruh pelajarku menghuraikan satu persatu maksud, definisi dan contoh sekali..
ok.. dah dapat idea...

tiba-tiba..
"puan.. jom kita ke kafeteria.."
aku tersenyum..
jommm.. dalam hati berbunga riang.. hehehe
bersambung...

ini bukan sarapan pagiku..
sekadar berkongsi..
jamu mata..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...