Tuesday, June 2, 2009

Cuti-cuti.....menjahit...



Menjahit baju yang dah lama tertunggak. Nak menjahit ni kena ada mood . kalau mood tak ada, menjahit juga.. banyakla ragamnya.. tersalah gunting la, benang tercabut la.. mesin buat hal la.. ah, macam-macam.

Korang tengokla mesin jahit ku yang antik itu. aku sayang sangat dengan mesin ni sebab usia dia dah hampir sama dengan usia perkahwinan ku. Bukan hadiah perkahwinan juga bukan hadiah ulangtahun, tapi aku beli dengan bayar ansur lagi... masa tu harganya RM600.. kerja cikgu macam aku dolu-dolu gajinya kocik. terpaksa beli hutang.. kat kedai singer. sekarang ni ntah ada lagi ke tak kedai tu.

Alhamdulillah dengan mesin tu lah aku menjahit baju, langsir, cadar dan segala yang koyak moyak dan tetas????...
... dan sejak aku beli mesin tu, aku tak pernah tempah baju. korang cuba kira berapa aku jimat sepanjang 16 tahun aku tak tempah baju kat orang lain... katakan aja sebulan sepasang baju, setahun 12 pasang.. 16 tahun? sepasang baju upahnya? RM... berapa ringgit ha? akupun tak tahu... korang sendiri kiralah...

Bukan nak menunjuk aku ni banyak duit, tapi berbaloi kalau korang pandai menjahit. Rajin atau malas tu belakang kira... setakat jahit langsir bodoh... aku rasa semua orang tahu camno nak jahit...
Jimat you...

So, cuti-cuti ni bolehlah menjahit baju ... yg beli kat Kelantan tu.... bukak sekolah nanti melaram la aku.. hahahha...

10 comments:

  1. Sy ni, gunting kertas pun senget benget...
    camna nak gunting bj kak lin..?
    p/s Alasan!

    Alaaaa.....duit byk, tak tau nak buat apa, bagi2lah kat tukang jahit...kalau takde org malas cam sy nih, kang tak der lak dorang duit pendapatan...

    hahaaaaa.......

    ReplyDelete
  2. Lin, (macam nama anak saya) Yang penting minatnya tu...Kalau tak minat, ada mesen harga 5 ribu pun, bajunya tak siap2..

    selamat menjahit!

    ReplyDelete
  3. Part menjahit yg saya paling benak sekali, tak dpt2 sampai hari ni.

    Untung cikgu Lin pandai menjahit.

    ReplyDelete
  4. Salam kenal,
    saya boleh menjahit baju tapiiiiiii..malas nyer lah nak buka mesin..he he he..

    ReplyDelete
  5. ya...kita tunggu hasilnya. jgn duk berlipat gitu je udah la.

    ReplyDelete
  6. salam kak lin,
    'koyak moyak'..apa bahasa nih??
    hehehhee...
    wah..beruntung dpt bini yg pandai jahit tapi kebarangkalian utk menjahit bajunya sendiri saje mmg besar,baju anak n baju suami anto kedai la gamaknya..
    kihkihkih..
    jahit kak jgn tak jahit..
    boleh jait baju kite tak??
    huahahahaaa..

    ~yg pasti tak nak anto baju kat Cikgu Nurul,nanti tak pasal2 jd cam pak pandir...huhu

    ReplyDelete
  7. lalala.. untie.. pg hanta kedai je..
    senang!

    ReplyDelete
  8. setakat nak jahit butang tu bley ler...

    ReplyDelete
  9. yup. jahit sendiri memang jimat..kita pn puas hati

    ReplyDelete
  10. Mesin jahit ni memang punye sentimental value yg amat tinggi...my mom has this one too. Bagus lah akak pandai buat baju sendiri..save sesangatlah....dah buka sekolah ni, ada masa ke? heheeee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...