Sunday, March 8, 2009

Ikan keli goreng bercili

Kalau ada penggemar ikan keli, boleh cuba resepi ni.

Bahan-bahan:
  • 5 ekor ikan keli (yg sederhana besar) - dipotong dua
  • seulas bawang putih dan 5 biji bwg kecil ditumbuk
  • 2 biji bawang besar - dipotong bulat
  • 5 tangkai cili kering - direbus dan diblend.

Cara masak:

  1. ikan keli tu dibasuh dengan air limau nipis dan asam keping serta garam kasar. utk hilangkan hanyir dan lendir.
  2. Lumurkan ikan keli dengan garam dan kunyit - digoreng dalam minyak yg diletakkan asam keping. Petua spy masa digoreng, ikan tu tak meletup.
  3. Utk 'bercili', tumiskan bawang merah + bwg putih hingga naik bau, masukkan cili kering blended tu
  4. tak perlu tambah air masak sebab bukan nak buat sambal.Pastikan terasa garamnya dan akhir sekali masukkan ikan keli goreng dan bawang besar tadi. Kacau-kacau. dah siap.

Makan dengan nasi panas berasap...

Boleh gunakan ikan selain keli... kembong, tenggiri, kerisi...

5 comments:

  1. salah gak tu jari bersurek... iken koli...ha, baru botol.

    wah, ini la menu yg menepati selera aku.

    ReplyDelete
  2. Dari pada dalam Gambow!!!
    Memang Sedap & cantik Gilak siul.....cara penyajiannya...

    Gambow Btul ker Kak?
    Ker Gambow Downdload...!!!!

    Hebat Da!!!!!

    ReplyDelete
  3. saya suka sgt makan ikan keli... tapi mssak tidakkk.. ikan lain bleh la..

    ReplyDelete
  4. hmmm..kecor air lior...tp sygnya ida tk mkn ikan keli..anak2 mng suka..selalunya ida beli yg siap masak je..tp nnti nk try masakkan anak2 ikut resepi hazlin lah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...