Wednesday, March 11, 2009

Alhamdulillah


Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Ilahi kerana selepas hampir sebulan waris kesayanganku mengamuk tak ndak pegi tadika... akhirnya nyerongin siap lambai-lambai lagi bila pegi ke tadika.
Hampir mati kutu aku dibuatnya bila Izham tak ndak pergi ke tadika lamanya di S..... . Tak pasti apa sebab sebenarnya. Sama ada takut dengan cikgunya? dah jemu? nak tinggal di rumah bersama abangnya yg sekolah sesi petang? nak main game? atau..????? tapi yg pasti setiap pagi aku dan suami main tarik-tarik dengan Am sampai tercabut butang baju ayahnya dan tercabut tudung yg aku pakai. Sabar aje lah... Kalau alang-alang sabar, ntah..
dan hampir sebulan jugalah aku berulang alik ke rumah utk menemani Am bila abgnya pegi ke sekolah jam 12 dan sementara menanti kakaknya balik jam 1. Aku usahakan juga hantar ke tadika lain, tadika P...., tapi camtu jugak. Adegan tarik menarik, menjerit tetap berulang. Akhirnya aku hantar semula ke tadika S..... namun tetap tak berhasil. Bahkan lebih teruk sebab bila kami tinggalkan dia, dikejarnya kami... tak nak sekolah katanya.
Dalam hampir putus asa, Allah membuka ruangNya... utkku dan suami. Kami ikhtiar, balik kg jumpa mak ngahku dan disulam dengan bacaan Yassin setiap malam Jumaat.. dan alhamdulillah... Am nak ke tadikanya. tiada lagi adegan tarik menarik, jerit menjerit dan paling tak boleh dilupa ialah semasa kereta terkunci dan suamiku basah kuyup dalam hujan lebat...
Sesungguhnya Allah akan sentiasa menduga hambaNya dengan ujian... dan kami bersyukur kerana diberiNya kekuatan dan kesabaran dalam menenpuhnya. Dan kini.......

Izham lebih riang... lebih rajin.... dan setiap hari tak sabar-sabar nak ke tadikanya...
"Mak ambil Am lambatpun tak apa...."
"Cikgu bagi homework... tapi Am suka...."
"Esok cikgu suruh Am baca salawat Syifaq ramai-ramai dengan kawan...."
Alhamdulillah...
************
... dan aku pasti ada ramai diluar sana yg menghadapi masalah yang sama.. kan?????

2 comments:

  1. Alhamdulilah Kak Lin............

    Sama ahh...ngn anak Gua...
    Memula jer banyak alasan......!!!!

    Lpas dah dapat jumpa geng Power Rangers & Ben10 kat sekolah harus dia suruh ambik lambat hehehehehh

    ReplyDelete
  2. Harharhar...
    Pasai anak,mak bapak yg huru hara...hihikk..kesian kak lin n husband..Alhamdulillah da rajin
    Izham skrg..
    hehee..
    bese la tu..kawe pon time kecik2 cam gaya tu jugak..tapi da jumpa team Power Rangers (bak kate bro DJ Epoi) suma lupa....hahaa..
    go go power rangers...
    :p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...