Sunday, February 22, 2009

Kuih sagu

sedapkan... nyumm hyumm


Kuih sagu yang sangat mudah utk dibuat. Selalu suami aku beli aje kat gerai kak Bedah... terasa malu dalam hati. "Alahai, senang aje nak buatnya tapi aku malasssssss"
So, di petang hari ni terlebih rajin. Nak resepi ke? Wokay, senang dan mudah je buatnya.
Bahan-bahan:
  • 2 cawan sagu
  • Gula, daun pandan, kelapa parut, pewarna.

Cara buatnya:

  1. Rendam dulu sagu dalam 10 minit.
  2. Bersihkan sagu dan tos, sambil tu didihkan air (3 cawan)
  3. Masukkan gula, daun pandan dan pewarna ~ kacau
  4. Dah mendidih, masukkan sagu ~ kacau sampai sagu jd jernih
  5. Sejukkan dalam bekas (buang la daun pandan tu).
  6. Potongkan dan golek-golekkan atas kelapa parut yg dah diletakkan sedikit garam.
  7. Ready to serve...

19 comments:

  1. wah, udah lama tidak ku makan ini kuih.. ummm best tol.

    ReplyDelete
  2. kdg2 yang mudah tulah yang paling mals nk buat...padahal pejam mata pun boleh buat...dan kueh ni mng sedap..sejuk je bila masuk kat tekak..alamak lapar lah pulak ptg2 ni..

    ReplyDelete
  3. adoiiii...
    warna nye mengasyikkan..
    lapo terus..
    kena beli ni..
    nak buat da petang.........
    hehe

    ReplyDelete
  4. mmm...sedap ni. My mom likes to make this. Kita suka juga jika warna bebola sagu ni warna warni..hehhee...anyway congrats akak di atas kerajinan tangan akak hari ni....mmmm sedap ...!

    ReplyDelete
  5. Neddy,
    memang sedap bangatttt...



    Idalara,
    kuih tradisi kita. tak boleh dilupakan terus. sesekali rajin jugak nak buat.

    ReplyDelete
  6. hysMan,
    pandai adik masak ye. tentunya rajin. bertuahla...



    UmmiRosma,
    nanti nak try yg warna warni pulak. ada jugak yg kukus buat macam kuih lompang...

    ReplyDelete
  7. hikss...rajinnya kak lin...sy cukup2 malas nak amsuk dapur..adehh..

    ReplyDelete
  8. dapur azza tu mesti banyak sawang.

    ReplyDelete
  9. azza,
    sebab ada permintaan. tu yg akak 'rajin' buat tu. lagipun anak akak suka makan.


    OneZ,
    kao untung dapek bini yg ghajin masak. bilo dapek meraso nasik ayom dr gunung?

    ReplyDelete
  10. kak..
    kalau makan dengan susu cair lagik sedap.....!!

    ReplyDelete
  11. lillies,
    ye ke? tak pernah cuba lah pulak...

    ReplyDelete
  12. HysMan......
    P/S - Kalau Lu Pompuan...dah lama Gua pinang Lu hahahahhahaha!!!!!,
    Yang lebih malang nyer ...SORRY Gua talak adik pompuan hahahahah

    Memang Sedap kak kuih..nih...
    Boleh bikin sejuk segala jenis otot dalaman hahahahahah

    ReplyDelete
  13. Dj Epoi,
    kalau akak ada adik perempuanpun ndak jugak jdkan si hysMan tu ipaq.
    tp semuanya dah fully booked!!!

    bini hang mesti tahu buat kuih ni. Lepaih pantang.... buleh sangat!

    ReplyDelete
  14. Salam cikgu,
    Rupa2nya senang & sempoi je erk nak buat kuih ni? selalu bli je... pasni bleh la suh bini buat... dera skit... huhu

    ReplyDelete
  15. Nampaknya,kata2ku diatas sudah disalah ertikan..hehehe..
    comment b4 dis:
    "kena BELI ni..
    nak buat da petang........."

    maksud beta,BELI kat kedai lor. Nak soh ibunda tersayang buat da petang nanti dia soh beli sagu kat kedai mamak sebelah plak.. malasnyaaaaa..
    hahahahahaaa...

    Bro DJ Epoi,
    p/s: Bro,takde adik pompuan??aiyoo..klu ade anak ke,sepupu ke,sedara sebelah mak punya adik punya anak sedara punya sepupu boleh gak..hehehe..

    Kak Lin,
    *updated anda di TAG..huahahahah..
    see my n3 'Tagged From Karl'..
    Akak bg saya inpirasi utk di'tag'..
    selamat menjawab..........hahaa..

    ReplyDelete
  16. amirul,
    elok sangatlah petang-petang minum teh dgn kuih sagu...

    ReplyDelete
  17. hysMan,
    oh tidak!... insyaAllah akak akan lunaskan tag tu...

    ReplyDelete
  18. saya suka sangat dengan kuih ni...tak pernah buat selalunya beli...senang rupanya nak buat kuih ni...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...