Monday, February 2, 2009

Bila nak siap ni???

Beli kain utk buat baju sekolah anak daraku dah berbulan. Awal bulan 12 aku dah kekedai beli kainnya.

"Jahit sendiri ke?" tanya si tokey kedai
Aku senyum je...

Dengan penuh semangat aku nak jahitkan baju kurung dan kain, sekaligus utk sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Utk anak lelaki, beli ajer......

Namun selepas selesai menanda kertas SPM, aku sibuk nak tengok org kawin. Maka hasrat hati tertangguh lagi.

Seminggu sebelum buka sekolah,
"Beli aje..." , perli suamiku .

"Okay, 2 helai je"
perasaan tak puas hati...

Maka dengan 2 helai itu aku terpaksa mencuci hari-hari, kalau tak, tak berbaju pulak ke sekolah. Namun hasrat hati masih membara nak menyiapkan jahitanku.

Cuti tahun baru cina ada.... boleh siap kot? eh... tak juga. Ingatkan tak ndak jalan-jalan. Tapi udah merendek sampai pegi makan satay segala bagai......

Jahit la sikit sikit. Lelama siap la tu...

"internet nak dihadap juga"
"kerja sekolah nak dibuat juga".... InsyaAllah, siap le tu...

10 comments:

  1. aku cadangkan...
    1. hantar kedai upah jahit
    2. beli je yg dah siap jahit.

    meh kite berblog

    ReplyDelete
  2. tak pe baru je masuk bulan 2 sempat siap lagi tue...

    ReplyDelete
  3. kak lin buat kita teringatkan arwah mak... dia cikgu dan dia jugaklah tukang jahit keluarga. dari kemeja kerja abah, slack gi kerja, gaun, langsir, sarung tilam, sarung bantal... semuanya dijahit sendiri. kak lin turunkan tak ilmu menjahit pada anak perempuan kak lin? kita rasa ralat sebab tak berguru habis dengan arwah mak

    ReplyDelete
  4. OneZ,
    bagus bangat cadanganmu itu. hari ni cuti boley disiapkan.

    ReplyDelete
  5. ctm,
    setuju dgan ko. janji anak aku muat pakai baju tu.

    ReplyDelete
  6. Lily,
    wah, pandainya mak Lily. akak sekadar tahu jahit baju kurung pesak je. alhamdulillah tak pernah tempah. memang berbaloi. tambah sekarang ni upah memang mahal dari beli kain sepasang.
    akak kalau jahit langsir biasa tu okay la..

    ReplyDelete
  7. kb,
    akak nak jahit kebaya memang ado....

    ReplyDelete
  8. waaah...berbakat la akak ni...relax je..Ummi tau grenti siap punye...

    ReplyDelete
  9. UmmiRosma,
    setakat bj kurung.. ok la kan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...