Thursday, January 29, 2009

Sotong Goreng Tepung

Setiap kali keluar makan, mesti menu ni yg diorder. Aku ni tak pandai nak buat sendiri. Tapi mana tahan kalau harganya sekali ganda... Dah banyak kali aku cuba.. tepung resepi sendiri pun ada. Tapi tak berapa jadi. Ikhwan selalu komplen..

"Mak, kenapa tak sedap?"
"Mak, kenapa lembik bila sejuk?"

Setelah puas mencuba akhirnya aku jumpa juga resepi dan tepung yang memenuhi selera familiku.

Haa... ni tepungnya...





So resepinya;

Bahan-bahan:
  • sotong sekilo
  • tepung crispy fry ~ nona
  • minyak masak

Caranya:

  1. sotong dibersihkan dan dipotong bulat.
  2. rebus _ air sedikit saja _letak garam sedikit_rebus sekejap
  3. toskan sotong
  4. bancuh tepung dengan 3 sudu minyak masak dan air_jangan terlalu cair
  5. celupkan sotong dalam bancuhan tepung tadi dan goreng guna minyak yg banyak.
  6. toskan.. dijamin garing w/pun dah sejuk...

tips: jangan bancuh sekali banyak tepung utk menggoreng. utk menjamin kerangupan sotong...

9 comments:

  1. cam sedap je kan sotong ni... ni yg ni cari tepung nona ni... nak cubalahhhh

    ReplyDelete
  2. my blog,
    boleh cuba. dijamin sedap..

    ReplyDelete
  3. pergh...dah lama tak makan sotong goreng tepung nih. terliur plak. nak try gak lah ...

    ReplyDelete
  4. ko tu asyik terliur je anis... masak tak jugak.
    tapi sotong goreng celup tepng tu memang sedap. anak2 aku ni buat ratah sambil tengok tv je.

    ReplyDelete
  5. anis,
    cubalah. nak jemput datang sini makan, takut tak sempat...

    oneZ,
    mak ayah juga suka ratah...

    ReplyDelete
  6. pas ni bole cari tepung tu...thanx akak...hehehe...

    ReplyDelete
  7. lillies,
    silakan silakan... tq.

    ReplyDelete
  8. I pernah tengok produk ni kat sini. Oke Rosma pasti nak cuba punye...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...