Thursday, July 17, 2008

aku.... rawa dari gopeng

cahaya mata ku tercinta


aku.... memang orang rawa bahasakan dirinya aku. lebih mesra. kalau orang lain dengar macam brutal je. Memang mak dengan abah (arwah) pure Rawa. So, sepatuitnyo akupun pandai cakop Rawo.Tapi aku ko merantau ko tompek lain. Poi belaja. Eish malu gak nak cakop Rawo sobob aku indo pandei. Buek digolakkan ughang Rawo jo.

Di Gopeng tu sapo yang indo kona Puti Sahar Banun bt Sutan Arbi (arwah). Itu opah aku. Omak omak aku(Saripah Hidymiah bt Raja Sorah). Aku ko anak ko duo dari onom ughang adeik beradiek. Alamak guna bahasa standard lah. Yang sulung kakak; Noor Mazian, aku, adik Mohd Fazli, Noor Mahani, Noor Suhana dan yang bongsu Noor Asyikin. Arwah abah (Sofian Nazri b Baki) dulu kojo Sojar. Pueh la merantau. Aku sompek la sekolah di Pengkalan Chepa (75-76). Balik Gunung Mesah (Nama kampung aku) aku sambung belaja di SK Kopisan Baru sampai darjah onom. Lopeh tu memang aku tak tinggal lamo di Gunung Mesah....

Aku dapek belaja di MRSM Kuantan (81-85), MRSM Kulim - Matrikulasi (86-87), UKM - First Degree (87-91), UTM - Dip. Ed. (92-93). So kiranya aku ni chekgu la...

Sebonarnyo aku banggo jadi anak rawo. Bahasonyo, gayo hidupnyo terutama makanannyo. ommph... sodap.. Indo buleih lupo konangen mandi sungai masa kocik-kocik dulu. Beghobout buah dughien, mengaik jambu, menjalo udang. Semuo tu kenangan yang tidak mungkin aku lupakan. Sekarang abah dah poi menyahut panggilan Ilahi. 25 Julai ni genap 6 tahun abah poi. Tinggal omak sughang-sughang. Adik beradik lain semuonyo kojo & ikut suami. Sesekali ada mak datang ghumah anak-anak. Akupun dah lama tak jumpa mak. Asyik tak berkesempatan je. Bagaimanapun aku tetap rindu dengan semua.

1 comment:

  1. salam perkenalan,

    menarik juga maklumat diblog ni. bagus juga bila tahu serba sedikit tentang sejarah yang tak terdapat kat buku-buku teks.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...