Friday, September 5, 2014

Pelajar ponteng kuliah... masalah siapa?

Salam sejahtera semua,

Saya mengajar  subjek Matematik di Kolej Vokasional. Mengajar pelajar diploma tahun 1 semester 2. Pelajar saya adalah antara pelajar rintis / pioneer KV seluruh Malaysia. Mungkin bila dah berada 3 tahun di kolej ni.. mereka dah makin bosan atau dah tak kuasa nak datang kuliah???

Foto ni saya kongsi bukan nak menjatuhkan maruah atau air muka sesiapa.. tetapi saya respect kepada pelajar yang rajin dan tekun dalam menuntut ilmu. Saya mengajar 3 kelas. Hanya pelajar yang sama saja tak datang kuliah. Juga pelajar yang sama je yang hadir setiap minggu. Hanya sekali je seminggu dorang masuk kelas saya. Bukan susahpun. Duduk dalam bilik kuliah aircond!.. tu pun masih malas. Saya bagi kuliah. Tugas mereka ialah study dan bila masa ada kuiz atau tutorial.. hadir dan buat.. itupun susah ke?

 pelajar saya yang rajin ponteng


 pelajar saya yang rajin hadir kuliah


pelajar saya yang banyak O O O tu memang anak orang kaya...

Saya fikir, ibu bapa sangat memainkan peranan jika anak tidak hadir kuliah... kalau anak dah tak minat belajar, datanglah ke kolej.. bincang dengan pensyarah dan pihak pengurusan. Kalau rasa pensyarah tak pandai mengajar.. bawa bincang...

Janganla terus tidak hadir.. ponteng.. tapi sampai masa nak lulus ... nak dapat diploma...

if you fail to plan.... you plan to fail....






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...