Sunday, January 16, 2011

Resepi Roti Jala

Salam sejahtera semua..



rasanya dah lama sangat tak masak roti jala ni...
ye lah.. sejak berpindah ke rumah baru..
lagipun acuan roti jala ntah ke mana lesapnya...

sebenarnya semalam aku dah masak menu ni.. 
tapi kuah karinya masih ada
lagipun, pagi-pagi izham dah mintak nak sarapan roti ni..
memula malas nak buat,
tapi untuk buat sikit ok le..
 resepi?
mudah sangat..
untuk roti:
  • 500 g tepung gandum
  • sebiji telur
  • garam secukup rasa
  • pewarna kuning (aku guna kunyit serbuk je)
  •  minyak masak
  • daun pandan (untuk mengoles minyak di kuali)
  • air untuk bancuhan
Caranya:
  1. tepung, garam, telur, pewarna digaul dengan air (jumlah air aku tak sempat nak sukat, tapi agak-agak la supaya tak terlalu cair atau pekat)
  2. blend je bahan tu semua supaya tak bergentel..
  3. panaskan kuali dan oleskan minyak dulu supaya tak melekat. akak tak ada kuali canggih yg tak melekat tu...

tengokle cara akak tebar roti tu... 
main belasah je..

akak oles dengan bawang besar cucuk kat garfu sebab daun pandan tak ada.. hehehe
(sedap je bau bawang bila dioles kat kuali tu...)

haaa... izhampun pandai melipat menggulung roti yg dah masak..
(sebenarnya dah lapar sangat... so, gulung sendiri)

hasil kerja tangan izham..

kari ayam?

bahan-bahan:
  • ayam sebelah
  • 3 biji ubi kentang
  • sepaket serbuk kari
  • santan
  • bawang merah, bawang putih, halia
caranya:
  1. panaskan minyak, tumiskan bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga
  2. masukkan bawang merah, bawang putih, halia yang ditumbuk dan serbuk kari
  3. bila dah garing dan naik bau, masukkan santan dan air secukupnya.
  4. masukkan ayam (yang dipotong kecil) dan ubi kentang (yang dipotiong dadu)
  5. kacau hingga mendidih dan masukkan garam secukup rasa...

SELAMAT MENJAMU SELERA..

2 comments:

  1. sedapnya...bulan x puasa ni susah nak jumpa..
    kalau kat sini, die x gulung2.. die lipat jd 3 segi..

    ReplyDelete
  2. minna,
    lipatpun ok gak...
    kalau bulan puasa tak larat nak tebar,,

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...