Wednesday, January 19, 2011

mak.. duit am hilang...

salam sejahtera semua..
balik dari sekolah petang semalam, anak manja kesayangan terus monyok bersidai di tepi katil.
"eh! dah balik. tapi kenapa muka monyok ni?"
izham terus diam menundukkan muka...
"ok ke kat sekolah hari ni?"
"duit am hilang..."
"kat mana? kat kantin?"
"tak", perlahan saja
"abis tu?"
"kat jalan.. nak kutip, ayah tak bagi"
"banyak ke?"
"lima puluh sen satu, duapuluh sen satu, sepuluh sen satu..", detail explaination!
"oooo lapanpuluhsen...tak apalah.. yg penting keselamatan... duit boleh kita cari.. "
"makan keropok lekor lagi hari ni?"
"tak, makan nugget.. am ingat balik sekolah nanti nak beli air.. bila tarik sapu tangan, duit tu terus jatuh.."
"hari ni bday mak, nanti mak belanja makan mlm ni.. am nak makan apa?"
"kuehteou goreng basah dan fresh orange..."
"okay, pegi salin baju sekolah, terus mandi.. pukul 8 kita pergi tau.."


am berlalu dengan wajah sedikit ceria...
anak ini banyak sangat kerisauannya.... namun inilah yang mematangkannya..

10 comments:

  1. salam..nampaknya....am dan ayu ada persamaan..suka risau tentang sesuatu benda yang remeh..
    kalau ayu mungkin didikan dari kecil yang tegas oleh ibunda buatkan ayu menjadi seorang yang suka membesarkan pekara kecil..
    hasinya seperti, kalau nak balik kampung, seminggu dah paking barang. konon takut ada benda yang tertinggal

    penyelesaiannya.skrg ayu dah pandai urusakan yang utama dari yang kecil...skrg dah okey..rasanya kena bagi sikit nasihat dan pandangan agar am faham itu pekara remeh

    PS: remeh-remeh pun kalau dah risau, nak buat lagu mana kan???? hehehe

    ReplyDelete
  2. menarik kisah ni -
    terkenang kisah diri sendiri.

    ReplyDelete
  3. ayu,
    sama sifat.. bagus juga..
    sekurang-kurangnya beban emak berkurang..

    ReplyDelete
  4. jinggo, semuanya mematangkan hidup

    ReplyDelete
  5. Happy belated besday kak...

    wah...hilang 80sen, dapat ganti yang bersen-sen....hehehe....

    bukan ape tu, dia takut akak marahla tu sbb ilangkan duit...xpe, bukan sengaja...hehehe....

    ReplyDelete
  6. dilla,
    comel macam mak dia jugak.. hehe

    ReplyDelete
  7. lillies,
    thanks.. udah tue..

    anak akak tu memand manje..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...