Sunday, January 9, 2011

hijrah penuh makna

Salam sejahtera semua..
bangun seawal pagi menunaikan rukun islam dan melakukan amalan sunat..
sangat bermakna buat diri ini..

anak-anak juga begitu.. alhamdulillah walau sedikit liat.. tapi jika dibiasakan, insyaAllah.
mungkin perkara ini tidak berlaku kepada sesetengah keluarga..
masing-masing dengan aktiviti masing-masing..
rukun islam tidak diendah
hubungan kekeluargaan apatah lagi..

sebagai pendidik, aku biasa mendengar ayat-ayat dari lidah anak didikku sendiri..
'mak ayah tak pernah solat'
"sejak datang sini baru saya tahu solat dan mengaji"
'saya tak pernah puasa'
'mak saya kerja di kelab malam, sekarang ganti dengan kakak pulak'

itu sebahagian saja.. dan aku percaya anak didik semua mengharapkan keajaiban bila belajar di sini...

apakah mereka tiada ruang langsung mencari nur di rumah masing-masing?
akupun tidak pasti..
apa yangku harapkan semoga kebaikan yang anak didikku lakukan akan berterusan sampai bila-bila..

***cabaran pendidik hari ini ......

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...