Saturday, January 22, 2011

Bulan semakin terang...

Salam sejahtera semua..
aduhh... runsing dibuatnya...
kerja kerja kerja..
kalu ikut hati.. rasa nak berhenti kerja dan lepak-lepak kat rumah... tapi kalau berhenti siapa pulak nak tolong bayar hutang itu ini? oh tidak..

ada kawan kata, "best le jd cikgu.. ada cuti yang panjang, bila anak murid periksa, cikgu relaks boleh main dam... bila hari guru, dapat hadiah.. bukan cam kitorang ni.. selalu kena on call.. memenatkan sebab tak tentu masa..." itu bukan aku yang kata...

tapi memang pun, aku rasa kerja cikgu ni memang sesuai dengan jiwa aku..
kesian jugak aku tengok kawan-kawan yang jadi manager, doktor, jurutera, pengurus... balik kerja malam-malam, atau bekerja time orang lain diulit mimpi... kesian anak-anak.. kesian suami.. atau kesian kat isteri..
tetapi... pulangannya .. memang jauh beza dengan kerja cikgu..

cikgu tidak semewah mereka... jarang yang kita jumpa cikgu pakai kereta mahal-mahal.. melancong ke serata dunia atau makan di hotel mewah...

dunia cikgu memang tersendiri.. cikgu lebih suka bersederhana.. dan merendahdiri walau ilmu selangit tinggi dan selaut dalam...

***minggu depan gaji...

11 comments:

  1. salam

    tahniah2 sebab jadik cikgu yg komited

    ReplyDelete
  2. Dunia cikgu dunia tersendiri...

    Suka dengan ungkapan ini. Punya maksud yang dalam.

    ReplyDelete
  3. klu jd lecturer mewah kak....
    hehe

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah..gaji cikgu ok juga banding dgn gaji kami yg keje swasta ni..lebih2 lagi cikgu tu keje gomen hazlin..ada pencen lagi..

    ReplyDelete
  5. man,
    mewah ke? rasanya sama je...

    ReplyDelete
  6. sy tgok lect utm suma kete beso2..
    rumah teres mewah2..
    huhu

    ReplyDelete
  7. ye le tu.. deme je kaye... akak idok!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...