Friday, October 8, 2010

Kari murunggei




Korang pernah makan tak murunggei ni? Masak kari memang sedap. Ada setengah orang panggil murunggei ni sebagai kacang kelo....

Hari tu balik kg pegi pasar gopeng, ternampak kacang ni.. terus sambar sebab punyalah lama tak masak. Tengok kacang ni nampak muda dan fresh. Terus kecur air liur terbayangkan keenakannya... Masak kari dengan sotong, lagi sedap.

Bila makan murunggei ni teringat masa kecik dulu. Arwah abah suka beli dan mak masak... umppphhhh... makan sampai tercekik kulit... camno boleh tercekik? yelah... bila mak masak yg muda tu, isinya lembut dan manis. ... dan terus kunyah dengan kulit sekali. masa telan, tersangkut .. tercekik macam tercekik tulang ikan. tapi tak serik untuk makan...

resepi? macam masak kari ikan... cuma tukarkan ikan kepada sotong dan kacang ni. Kacang hendaklah dimasukkan dahulu dan masak sampai empuk, barulah masuk sotong..

6 comments:

  1. 1st time saya dengar nama murungguie ni..pelik la

    ReplyDelete
  2. tgk gambar ni, terus budak gemuk 1d3 rasa lapar...hahhahhahah...

    ReplyDelete
  3. imanshah,
    tak pelik... bila dah sekali rasa, nak lagi.

    ReplyDelete
  4. tc..
    lapar? makin g***k le wei...

    ReplyDelete
  5. wah..sampai dah hajat akak...mmm...aku kat sini yang 'tais liur' ni....

    ReplyDelete
  6. ummiRosma,
    tais liur?
    terliur?
    hehehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...