Monday, October 25, 2010

Aku dan muhaimin...

muhaimin: cikguuuu.. cikguuu...cikguuuu... assalamualaikum..

aku: eh!.. waalaikummussalam.. siapa ye?

muhaimin: saya muhaimin.. anak murid cikgu.
aku: ya Allah.. lama tak jumpa, keje kat mana?

muhaimin: TNB..

aku: dah kawin?

muhaimin: belum lg.. kalau saya kawin, saya jemput semuaaaa cikgu. cikgu kat teknik lg?

aku: masih di situ.. tak terfikir nak pindah lagi..


aku agak tergesa-gesa sebab mengejar izham yang nak cepat menuju ke kereta. keadaan sesak di kedai "mesra" membuatkan aku tidak berpeluang berlama-lamaan bersama bekas pelajarku...
selepas mengucapkan "okaylah cikgu pergi dulu..." aku tersenyum sendirian ... sehinggakan nurul menegurku "kenapa mak tersenyum-senyum ni?"

baru aku ingat bekas anak muridku yang pandai matematik. .. dan aku faham kini kenapa mereka menegurku dengan penuh perasaan nostalgia... kerana mereka telah berjaya dalam hidup... dan mereka ingin mengucapkna ucapan terima kasih kerana mengajar mereka dengan cara menegurku... bekas guru mereka... alhamdulillah.. aku tumpang bangga..

10 comments:

  1. betul tu kak..
    saye pon klu jumpe cikgu2 saye saye cuba utk tegur wlupun die tak igt saye.saye akan cuba utk mengingatkan die.saye bangga walupun die menipu dah mmg die tak igt saye.. hehe iyelah studen bape ratus die nk igt.. takpelah asal saye berjaya ckp TERIMA KASIH cikgu dah cukup.. hehe
    same like me la..math tottaly A stret.. hahaa

    ReplyDelete
  2. ye la dik man,
    anak murid "kena" ingat cikgu dia,
    cikgu pulak kena ingat anak murid dia yg "terror" bukan sj yg score A tp jugak yg tak score langsung.. hheee

    nasib baik dik man bukan anak murid cikgu hazlin... hehehe

    ReplyDelete
  3. muhaimin kelas 5 pke3 ke kak lin,
    sama kelas khairul faizi tu ke?
    sebab sy pnah jumpa sorang budak kat tnb manjung...
    dari tingkat atas tu dia jerit panggil saya, peh tu lambai2 saya...

    semua org tgk, segan saya... :))
    tp, sy bangga bila dia kemas je pakai kemeja dan bertali leher...
    dah bjaya dah dia skrg...


    Muhaimin la kot nama dia, sy pun lupa? ke sapa ye nama budak tu? kn bukak majalah sek balik la

    ReplyDelete
  4. tahniah kak lin...

    sy pun rindu kat cikgi2 sy.. tp jauh2 belaka... smg deorg semua sihat dan dimurahkan rezeki..

    ReplyDelete
  5. saya pun kalau jumpa cikgu2 yg pernah ajar sy, saya tegur.. n xkesah pun die ingat saya lagi ke x.. sbb sy faham setiap hari cikgu akan mengajar ramai insan.. agak mustahil untuk mengingati semua nama kan..

    ReplyDelete
  6. tc,
    yg itu le rasanya. akak ingat lupa mukanya sbb dia dah mengembang.. hehe

    walau apapun.. proud to be one of his teacher

    ReplyDelete
  7. ummiafifah,
    bila ada fb, gigih cari cikgu2..cikgu menjadikan kita jd cikgu..

    ReplyDelete
  8. minna,
    kalau setahun akak ngajor 100 budak.. 17 tahun???

    ReplyDelete
  9. imanshah,
    anda guru, anda pasti merasainya..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...