Thursday, April 2, 2009

Elakkan PEMBAZIRAN

1. Beli ketika perlu sahaja.

2. Masak di rumah.

3. Beli barangan tempatan.

4. Jangan mudah terpengaruh dengan iklan dan pujuk rayu penjual.

5. Elak beli secara pukal... macam akulah tu beli ikan kat pasar malam konon murah tp... buang sudahnya.

6. Sila berbelanja pada pertengahan bulan - untuk elak sesak menyesakkan.

7. Jimatkan penggunaan air dan elektrik - airpun mahal...

8. Guna telefon bimbit jika perlu sahaja.

9. Rancang perjalanan anda - tak rugi minyak kereta.

10. Kurangkan aksesori - kereta ke, gelang ke, cincin ke...


Cuba kita sama-sama kira kalau dalam sebulan kita boleh jimat RM100.00, setahun, kita boleh jimat RM1,200.00. Macam-macam benda yg kita boleh buat. Pegi mekahpun boleh... tp tunggulah 3 atau 4 tahun....

12 comments:

  1. salam kak...

    thanks..info yg sgt berguna. hem..kelakar plak bila One Z kata kurangkan makan..ehehe

    ReplyDelete
  2. OneZ,
    yessss makan ala kadar sajokkkk .

    ReplyDelete
  3. Yanmie,
    OneZ tu cakap untuk diri sendiri tu.... :)

    ReplyDelete
  4. beli secara pukal tu kita pun dah hentikan sejak zmn gawat ni.

    sebabnya, bila ikan tu mcm batu dlm peti sejuk, malas nak korek, nak masak pun jadi lambat, lama-lama dihumban jugak ke tong sampah.

    ReplyDelete
  5. lily,
    betul sangat. akak skrg ni dah masak simple simple aje sebab kerja sekolah banyak sangat nak diselesaikan. bila nak masak baru g beli. memang menjimatkan.

    ReplyDelete
  6. info yang bagus...saling ingat meningati...terutama utk kaum wanita seperti saya yg suka bershopping ni...hihihi

    ReplyDelete
  7. ima,
    shopping dgn wanita memang sukar dipisahkan. namun bila time gawat ni kenalah beringat...

    ReplyDelete
  8. Klin
    kita main kutu 4~5 tahun, bleh pi haji kak...
    :P

    ~ibu kutu kata apa?
    :P~

    ReplyDelete
  9. tc,
    memang boleh sangat. tp bila duit dah banyak, nampak pulak gelang emas.. emmm

    ReplyDelete
  10. betul tu kak lin... satu peringatan yg baik buat semua... spesel utk sy yg suka shopping..hehhehehe

    ReplyDelete
  11. shiela,
    cenggitu orang pompuan ni. dapat window shoppingpun jadi la kan?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...