Sunday, October 26, 2014

Hakikat menjadi seorang guru..

Salam sejahtera semua



Inilah hakikatnya menjadi seorang guru...
Ramai yang kata seronoknya menjadi guru..
Macam-macam tanggapan dan andaian serta persepsi dicanangkan...
Hakikatnya...
hanya guru sahaja yang mengetahui..

Saya dah menjadi guru sejak 1993 lagi..
bermakna telah bergelumang dalam dunia pendidikan selama 21 tahun..
Untungnya saya kerana saya mengajar di sekolah menengah..
dari Sekolah Menengah Vokasional, ke Sekolah Menengah Teknik, kembali ke Sekolah Menengah Vokasional dan akhirnya terkini kolej Vokasional..

Saya gembira bergelar guru..
saya sentiasa rindukan perkataan "cikgu" dari anak didik saya..
berbangga jika anak didik saya berjaya dalam pelajaran dan hidup
bersyukur pabila anak didik yang berjaya mengucapkan "terima kasih, cikgu.. "
tumpang gembira apabila  mereka dikurniakan keluarga yang bahagia..

Sehingga kini saya masih seorang guru..
guru yang biasa..
terus berbakti mencurah ilmu buat anak didik..
masih bersemangat walau anak didik jelas kecundang sesekali..
saya ingin terus membantu mereka
hingga mereka semua berjaya..

saya tidak mengharapkan balasan harta..
cuma..
cukuplah dengan doa yang tulus dari anak didik..
mendoakan kesejahteraan dan kesihatan saya
kerana tanpa mereka, siapalah saya..


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...