Monday, May 2, 2011

Gulai pucuk ubi dengan telur

Salam sejahtera semua..


 Hujung minggu cuti, aku dan suami ke pasar tani. Dah lama tak ke pasar tani seri manjung sebab di pasar basah dah jual macam-macam bahan untuk dimasak. Cuma semalam teringat nak masak gulai pucuk ubi... nak la cari pucuk ubi yang elok.. Kalau di pasar basah, jarang dapat pucuk.. selalunya daun ubi..
Kalau kat kampung, petik je pucuk ubi ni kat belakang rumah. Kat bandar ni, mana pulak kawasan nak tanam ubi.. lain le kalau duduk bungalow... itupun kalau rajin menanam... hehehe

masak gulai ni, akak pakai telur ayam je.. telur itik keras..
tak ada bahan lain yg special.. simple je bahannya..
  • santan
  • cili api + bawang merah + ikan bilis ~ diblend
  • daun kunyit + pucuk ubi
  • garam dan kunyit serbuk
  • telur..
.. senang je kan????

4 comments:

  1. salam.

    serentak perut berkeroncong. belum sarapan pagi, nampak pulak makanan. aish..


    http://secukuprasasebuahcerita.blogspot.com/2011/05/bila-air-mata-berbicara.html

    ReplyDelete
  2. Assalam,

    Sedapnyer pucuk ubi....suka suka suka...

    ReplyDelete
  3. ....cP.
    jom sarapan.. pagi ni makan nasi goreng je..

    ReplyDelete
  4. mamawana
    assalam,
    sedap terutama pucuk baru... yummy..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...