Sunday, January 9, 2011

kenyang laksa...

Salam sejahtera semua..
petang ahad.. jam 5.00..
terasa perut bergetar..
nak keluar malas..
hari tak hujan, tapi entah....

aku cepat-cepat keluarkan ikan kembung yang aku beli semalam,
bilas dengan air (sebab aku dah basuh bersih)
rebus dalam kuali (letak garam sikit dan asam keping)
sekejap dah masak..
dalam kepanassan aku asingkan isi dengan tulang, blend dan masuk dlm periuk..
tuang air secukupnya, cili kering, bawang merah, bunga kantan, daun kesom..
haha.. belacan jangan tinggal
besarkan api di penunu.. sekejap je mendidihnya..
rasa masin, pedas, lemak secukup rasa...

"nurul, cepat potong timun, bawang besar, cili, limau kasturi"
sambil memanaskan air untuk mencelur laksa..

jam 6.00 petang kami menjamah laksa yang aku masak tadi... sepuas hati...
hehehe
kalau hendak, sekejap je siapnya...


sengaja tak letak gambar kami "menjamah laksa"
takut ada yang mengidam..
kredit untuk li na untuk gambar unik ini..
apa yg unik?
hehehe

3 comments:

  1. ek eleh...
    saje lah tu tak kasi sy makan..
    kedekut siuutt...
    huhuhu..

    ape yg pelik@unik gambo tu?
    jgn ckp akak yg bungkus suma tu..
    tak mungkin.. hahaa

    ReplyDelete
  2. hysman...
    hahahaha..
    ko suka laksa ke?

    semalam akak masak ayam masak merah.. tp segan nak post..
    takut ko terliur...
    tangkap leleh ..

    ReplyDelete
  3. cikgu,saya pun rajin buat laksa sbb memang hantu laksa...dlm masa sejam je dh boleh siap masak..kadang2 beli kat luar xpuas hati kena la buat sendiri....tp laksa kt kdsk sedap la bila mkn dgn smbal merah tu ,laksa mi pun sangat sedap....:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...